Când
vorbim despre trezvie nu avem în vedere starea de trezire trupească (după ce
te-ai spălat pe faţă sau ai băut o cafea), aceasta fiind o stare de veghe a
trupului, care în cărţile duhovniceşti este numită priveghere. Trezvia însă
este o noţiune care se referă la minte. În limba greacă „trezvia – nipsis
(νῆψις)” se referă la starea când omul nu vrea să consume alcool şi stă în
permanenţă treaz şi veghetor, ca să nu pățească ceva; deci trezvia se asociază
cu starea de ne-beţie, când omul nu-şi permite să consume alcool ca nu cumva
mintea lui să se întunece sau voinţa să se atenueze (căci după un pahar-două de
vin atenția scade, vine somnolenţa şi chiar amnezia etc.). Şi în limba slavonă
omul care nu este beat e numit „trezvîi – трезвый” şi cred că anume din slavonă
a venit şi românescul „trezvie”, care în sens duhovnicesc înseamnă o anumită
stare a minţii, o atenţie şi curăţie a ei. Mai întâlnim acest cuvânt şi în
Liturghia Sf. Ioan Gură de Aur, în cadrul epiclezei, imediat după sfinţirea
Darurilor, când preotul se roagă: „…ca
[Sfintele Taine] să fie celor ce se vor împărtăşi spre trezvia sufletului (εἰς
νῆψιν ψυχῆς)…”, aceasta fiind
prima harismă pe care o cerem în legătură cu Sfânta Împărtăşanie şi, în mod
evident, un rod al acesteia.
Deci,
am putea spune că trezvia este lucrarea duhovnicească fundamentală, care stă la
temelia vieţii noastre duhovniceşti şi nu poate să existe nici un fel de
înaintare în Hristos fără trezvie. Trezvia este o răstignire a minţii şi
urmarea/urmărirea lui Hristos; este lucrarea duhovnicească a sfinţilor, este
porunca lui Dumnezeu de a priveghea şi a ne ruga neîncetat (Matei 26:41; I
Tesaloniceni 5:17).
Rugăciunea
curată nu este posibilă fără trezvie, pentru că trezvia este atenţia la tot ce
trece (intră, iese şi rămâne) prin mintea omului. Sunt oameni care-şi pun
întrebarea ce trece prin mintea lor, ce rămâne şi ce nu, dar sunt şi oameni
care nu se preocupă cu ce le intră în minte, nu au o lucrare subţire a minţii
şi, cu atât mai puţin, nu au o lucrare de curăţire a gândurilor, pentru că
trăiesc într-un mod grosolan: mănâncă, beau, lucrează, consumă reclamă, având o
autocritică foarte superficială a lucrării minţii. Prin urmare, atunci când
Sfinţii Părinţi se referă la „lucrarea minţii”, nu au în vedere capacitatea de
a şti cât mai multe, ci arta de nu a nu şti nimic altceva decât contemplarea
lui Dumnezeu şi rugăciunea. Iată ce spune părintele Emilianos în acest sens: „Dumnezeu ne-a dat mintea nu pentru
cele la care noi o folosim, ci pentru lucrarea ei ascunsă. Mintea are propria
ei lucrare, care este urmărirea cu priveghere a lui Dumnezeu, atenţia pentru a
nu se împrăştia, pentru a nu fi cucerită şi înnegrită de gânduri: este trezvia,
vederea lui Dumnezeu”.
Trezvia
şi lucrarea duhovnicească a minţii, atenţia la rugăciune şi la cuvântul lui
Dumnezeu – toate acestea sunt lucruri fireşti ca şi respiraţia sau bătăile
inimii. Dacă ne este greu să le facem, înseamnă că mintea ne este bolnavă. Dacă
nu te poţi ruga o oră încontinuu, înseamnă că mintea e furată şi nu-ţi aparţine.
Înainte
de căderea lui Adam, omul combina perfect munca cu trezvia minţii. Adam în rai
lucra grădina, iar ceea ce făcea el nu era în contradicţie cu trezvia, din
contra, el era într-o permanentă contemplare a lui Dumnezeu şi tot ce făcea
nu-i crea nici o dificultate, nici nu obosea fizic şi nici nu-l împiedica să
vorbească cu Dumnezeu. Tot ce vedea şi făcea el, avea pecetea lui Dumnezeu
Creatorul. Şi numai atunci când diavolul i-a strecurat gânduri şi a pierdut
trezvia, atunci lucrul a început să devină obositor, iar mintea a început să-L
uite pe Dumnezeu.
Nici
o lucrare fizică sau intelectuală din lumea aceasta nu este o piedică în a-L
urma pe Hristos, daca omul are trezvia minţii şi nu face compromisuri cu
diavolul, dându-i voie să intre pe terenul său. Totul devine greu şi obositor
atunci când cădem din lucrarea trezviei, neavând înţelegerea corectă a ceea ce
avem în jurul nostru, folosindu-ne de acestea cu setea de stăpânire, uitând că
toate sunt create de Dumnezeu şi toate sunt ale Lui; nimic nu este al nostru.
Bineînțeles,
trezvia minţii „ne costă” şi „ne doare”, pentru că înseamnă ruperea de plăceri
şi strâmtorarea sinelui, o permanentă răstignire a minţii, o luptă cu tine
însuţi, cu egoismul, dar este şi o trăire în dragoste cu Dumnezeu şi cu
aproapele. Dumnezeu ne-a creat ca noi să lucrăm cu mintea, dar noi am ajuns să
muncim mai mult fizic şi să obosim, pentru a ne satisface toate plăcerile,
tocmai pentru că nu avem lucrarea cuvenită a minţii. Dumnezeu îl lasă pe om, ca
măcar prin alergătura aceasta, prin boală şi necazuri să revină la adevărata
lucrare a minţii, să se întrebe ce-i cu viaţa lui, de ce i se întâmplă una sau
alta?, fiindcă scopul a toate acestea este ca omul să se trezească şi să alerge
la Dumnezeu.
Mintea
omului este într-o permanentă lucrare, dar depinde de noi la ce fel de lucrare
o antrenăm. Ea nu poate sta fără nici o lucrare. Şi iată, dacă realizezi scopul
pentru care te-ai născut, ca să-L cunoști pe Făcătorul tău, să-L urmăreşti,
să-L urmezi pe Hristos, să-L îmbrăţişezi, să-L faci al tău, atunci şi El ne va
îmbrăţişa şi ne va face ai Lui. El vrea acest lucru şi aşteaptă ca noi să
începem căutarea, aşa cum o fată, chiar dacă este îndrăgostită de un băiat,
aşteaptă ca el să facă primul pas în relaţia lor, iar ea doar spune „da”. Când
începem căutarea lui Dumnezeu, El singur se descoperă, iar noi înţelegem că nu
avem inima suficient de curată pentru a-L vedea (cf. Matei 5:8), iar pentru a
ne curăţa inima, trebuie să începem cu curăţirea minţii prin trezvie.
Avva
Isihie ne spune că trezvia este poarta care păzește gândurile să nu atace
mintea şi, mai ales, să nu coboare în inimă (cf. Psalmii 39:13, 65:17; 118:11).
Deci mintea trebuie să fie la straja inimii, pentru că „din inimă ies gânduri rele, ucideri,
adultere, desfrânări, furturi, mărturii mincinoase, hule; [şi] acestea sunt
care spurcă pe om…” (Matei 15:19-20). Altfel spus, păcatele ies din
inimă, dar au fost sădite şi concepute în minte, după care, fiind consimțite
prin neatenție sau îndulcire, coboară în inimă. Odată ajuns în inimă, gândul
caută să se extindă prin simţuri şi lucrare. Dacă diavolul ne ispiteşte cu un
gând, acest lucru nu-i păcat, pentru că atacul nu depinde de noi decât în
măsura în care îi dăm semnal diavolului că am fi dispuşi să-i primim momeala.
Dacă primim gândul în minte şi începem să discutăm cu el, fie şi din dorinţa de
a-l respinge, primul pas spre păcat s-a făcut, iar mintea noastră este în
terenul diavolului. La această etapă făptuirea este un rezultat aproape
inevitabil a ceea ce deja am consimţit în gând. Au fost alte etape la care nu
am fost atenţi şi nu ne-am păzit, lăsând ca răutatea să coboare în inimă, încât
cu greu ne mai putem opune ei, chiar dacă mintea ar vrea acest lucru…
Diavolul
aruncă momeala la tot pasul şi aceste momeli le numim ispite. Acestea sunt
niște atacuri drăcești inevitabile, dar depinde de noi cine va ieşi învingător
în acest război nevăzut foarte perfid. Victoria diavolului nu este un lucru de
la sine înţeles, ci este, mai degrabă, rezultatul refuzului nostru de a striga
la Hristos, Care abia aşteaptă să ne sară în ajutor, dar nu o face dacă nu este
chemat (Psalmul 29:2). Este importantă şi trezvia noastră, pentru că dacă începem
să discutăm cu gândurile, ajungem de fapt să discutăm cu diavolul care ni le-a
insuflat. Satan cunoaşte bine slăbiciunile omului, având diferite metode de a-l
încerca şi suficientă răbdare pentru a-şi construi migălos tactica de luptă. Şi
e greu ca omul să stea drept pe tot parcursul acestui traseu plin de ispite,
dar unica şansă de a nu cădea este să fim cu mare atenție la ce se întâmplă şi
să avem mereu gândul la Dumnezeu.
După
cum ne învaţă Sfântul Nicodim Aghioritul şi alţi Sfinţi Părinţi, războiul minţii
se face prin gând şi cu ajutorul imaginaţiei, care este cel mai rău duşman al
nostru. Diavolul nu poate crea din nimic (ca Dumnezeu), ci se foloseşte de ceea
ce deja este depozitat în mintea omului şi atacă anumite straturi ale memoriei,
dând impulsuri pătimaşe. Prin urmare, diavolul se folosește de ceea ce este
deja în mintea omului, adică de toate cedările şi căderile anterioare, pe care
el le întoarce în folosul său. Aceste depozite sunt ca nişte sertare: unul cu
bârfe, altul cu judecarea aproapelui, altul cu imagini indecente… şi cu cât mai
mult cineva le deschide şi le foloseşte, cu atât mai necontrolate devin. Sunt
şi sertare care demult nu au mai fost deschise, dar diavolul ne aminteşte şi de
ele, şi dacă vede că nu funcţionează, se foloseşte de cele deschise recent,
apoi slăbindu-ne voinţa, ajunge acolo unde vrea, pentru că nu atacă doar
conștiința, ci şi inconștiența şi subconștiința omului. În general, diavolului
îi este indiferent cu ce îl are la mână pe om – nu e neapărat să ucidă sau să
desfrâneze – poate doar bârfi, se poate mândri sau judeca pe aproapele şi tot
voia lui o face. Pentru noi însă, o altă soluţie de mântuire nu există, decât
să-i tăiem toate pârghiile şi să-i închidem toate sertarele.
Lucrarea minţii
Omul
care are mintea îngroșată cu griji şi patimi, nu are nici o lucrare
duhovnicească, trăiește în nepăsare şi dormitare, iar când începe să subţieze
mintea, trupul şi simţurile, abţinându-se de la anumite plăceri, ca să se poată
ruga mai mult, atunci diavolul începe să-i amintească lucruri la care nu s-a
mai gândit de mult timp şi poate le-a şi uitat. Cu toate acestea, trebuie să
urmărim lucrarea subțire a minţii şi dacă nu ajunge la aceasta în stare de
sănătate, măcar în stare de boală să ceară de la Dumnezeu ajutor, dacă nu a reușit
să se trezească, rămânând rece şi împietrit.
Lucrarea
minţii este una înaltă şi subţire, de aceea, mintea trebuie păzită de cădere,
pentru că, de regulă, păcatul este mai întâi primit şi consimțit în gând, abia
apoi urmează cuvântul sau fapta. Adam şi Eva au căzut mai întâi la nivel de
gând, iar consecințele acestei căderi s-au revărsat peste întreaga omenire. Noi
toţi moștenim această stare căzută a minţii, de aceea mintea trebuie tot timpul
păzită şi îngrădită, asemenea unui paznic care stă treaz şi păzește să nu-i
fure cineva casa. Noi trebuie să fim atenţi, ca diavolul să nu ne fure mintea.
De multe ori mintea noastră este furată şi este în proprietatea celui care ne-a
furat-o sau noi singuri i-am dat-o.
Cea
mai firească lucrare a minţii, după cum spun Sfinţii Părinţi, este rugăciunea,
contemplarea, gândul la Dumnezeu. Celelalte lucrări ale minţii nu numai că sunt
secundare, dar uneori sunt provocate de diavol ca să nu mai lase loc pentru
lucrarea de bază; adică o umple cu tot felul de lucruri murdare, griji,
preocupări, tocmai ca să nu te mai poţi ruga. E ca şi cum un copil este
obişnuit de mic să bea Coca-Cola, şi când la un moment dat va primi apă curată,
el nu va şti ce-i aceasta şi o va respinge, dar apa curată e singurul element
pe care el ar fi trebuit să-l bea şi care îi asigură sănătatea, restul fiind
otravă. Dar el nu înţelege, pentru ca aşa a fost obişnuit de mic.
De
exemplu, mulţi se plâng că atunci când vor să se roage le vin gânduri rele. În
realitate nu este aşa! În realitate, atunci când ne rugăm, vine lumina lui
Hristos şi noi începem a vedea mizeria care de mult timp s-a adunat în noi.
Gândurile n-au venit atunci, ci ele demult se află în noi. Diavolul le-a
semănat pe când noi dormeam, apoi a plecat… În pilda neghinelor (Matei 13:24-30,
36-43) Mântuitorul spune că: „pe
când oamenii dormeau, a venit vrăjmașul lui, a semănat neghină printre
grâu şi s-a dus…”.
Diavolul
se ascunde ca un cameleon; el amestecă neghina printre grâu; de exemplu –
gândurile cele mai întunecate le ascunde în spatele unei rugăciuni, în spatele
venirii voastre la biserică, iar după slujbă (sau chiar înainte de sfârșitul
ei), ne scoate afară ca să pălăvrăgim şi să pierdem tot folosul. Ai stat două
ore în picioare ca să te foloseşti duhovniceşte, dar până la urmă, ai aruncat
mărgăritarele porcilor şi în grâul curat şi bun care ţi se dă în biserică
diavolul ţi-a semănat neghină, iar tu ai dormit şi n-ai băgat de seamă când şi
cum s-a întâmplat aceasta. Acum neghina nu poate fi smulsă, pentru că odată cu
ea se smulge şi grâul. Trebuia să nu dormi, căci diavolul seamănă neghina prin
întuneric, când suntem departe de lumina lui Hristos, pe când mintea doarme,
fiind îmbătată de tot felul de griji şi preocupări. Acum nu poţi decât să torni
mai multă apă la grâu, să lucrezi cu fiecare spic în parte, ca grâul să aibă
putere, iar neghina să nu o alimentezi cu nimic. Spune Cuviosul Isaac Sirianul
că singura posibilitate de a lupta cu gândurile sau cu patimile este să le tai
hrana, nu le mai alimentezi şi atunci ele vor muri de la sine. Cu cât mai mult
le hrănim, cu atât ele cresc şi se înmulțesc, iar dacă nu le alimentezi ele
mor…
Părinţii
Bisericii ne spun că cea mai puternică armă împotriva gândurilor este chemarea
lui Iisus Hristos (cf. Psalmul 123:8). Când El intră în noi, toată murdăria se
spală şi dispare. Când ne împărtăşim, duşmanii lui Hristos pier. Din păcate
însă, de multe ori, noi înșine suntem dușmanii Lui şi, împărtășindu-ne, pierim
chiar noi, pentru că nu poate Hristos şi necurăţia să stea alături. În momentul
în care nu ne împărtăşim conştient, ci trăim în nepăsare, în uşurătatea minţii
şi a sufletului, Hristos nu-l alungă numai pe Satan, dar şi „toate
lucrurile lui, toți slujitorii lui, toată slujirea lui şi de toată trufia lui” – adică şi pe noi, dacă nu luăm în serios
lepădările de la Botez. Harului Duhului Sfânt alungă tot răul, dar contează de
partea cui suntem noi în această luptă, care se duce în inima noastră…
Atunci
când cineva urmăreşte pe Hristos şi este preocupat ca în viaţa sa să fie doar
El, răul iese şi îl părăseşte. Dar acolo unde nu este Hristos şi omul vrea să
scape de gânduri sau, spre exemplu, vrea să scape de patima lăcomiei
pântecelui, dar nu ca să placă lui Hristos, ci doar ca să aibă siluetă, lupta
devine zadarnică. Ca să reuşim în lupta duhovnicească trebuie să avem o
percepţie corectă a lucrurilor, a cunoaşterii personale, o meditare la sinele
nostru, o filosofie a vieţii şi a morţii, căci spune Hristos: „…în ce te voi
afla în aceea te voi judeca…”. Prin urmare, omul trebuie să aibă o
atenţie permanentă la ceea ce se întâmplă cu el. În acest proces apare şi
ispita de a te măsura, de a vedea la ce trepte duhovniceşti ai ajuns, dar
aceasta e deja o altă problemă şi rezolvarea ei vine cu ajutorul duhovnicului.
Condiţii pentru lucrarea trezviei
Un
aspect foarte important în lucrarea trezviei este asceza. Iată ce ne
spune Scriptura despre aceasta în cartea Deuteronom (32:14-15), unde se
vorbeşte despre poporul ales şi relaţia lui cu Dumnezeu: „L-a hrănit cu unt de vacă şi cu lapte
de oi, cu grăsimea mieilor, a berbecilor de Vasan, a ţapilor şi cu grâu gras; a
băut vin, sângele bobiţelor de strugure. A mâncat Iacov, s-a îngrăşat Israel şi
s-a făcut îndărătnic; îngrăşatu-s-a, îngroşatu-s-a şi s-a umplut de grăsime; a
părăsit pe Dumnezeu, Cel ce l-a făcut şi a dispreţuit cetatea mântuirii sale.”
Când
te îngraşi Îl uiţi pe Dumnezeu – aceasta-i concluzia textului biblic. A mâncat
poporul ales, a băut bine şi a uitat de Dumnezeu, iar ca să nu uite de Dumnezeu
omul trebuie să nu mănânce bine, să nu doarmă bine, să nu se îmbrace bine, să
nu iubească viaţa comodă, pentru că Hristos n-a făcut aşa. Dumnezeu Însuși ne
dă de mâncare şi ne binecuvântează masa, dar, în același timp, așteaptă să vadă
disponibilitatea noastră de a ne înfrâna şi a ne lipsi de bunătățile pământești
de dragul Lui. Omul nu este doar trup (care este trecător), ci şi suflet (care
este veşnic), de aceea nu trebuie să ne gândim doar la
ceea ce ar ajuta trupul să fie sănătos, ci şi la hrana sufletului, căci dacă
sufletul e bolnav, grija față de trup nu foloseşte la nimic.
Când
Israel a ieşit din robie, se plângea că în Egipt aveau carne, iar în pustie nu
aveau; au uitat săracii că acolo se închinau la idoli şi L-au părăsit pe
Dumnezeu cel adevărat. Şi le-a dat Dumnezeu prepeliţe în pustie, ca să le arate
că le poate da orice, dar ei mâncând şi bând iar uitau de El; deci hrana grasă
şi plăcută nu le era de folos. Hristos ne-a dat un alt exemplu: a flămânzit, a
însetat, a fost smerit şi le spunea ucenicilor: „privegheați şi vă rugaţi ca să
nu intraţi în ispită!” (Matei 26:41). De aceea este important ca omul să
trăiască permanent într-o stare de veghe şi asceză, cu măsură în mâncare şi
băutură, somn, renunțând la tot ce desfată trupul…
Un
alt aspect important al trezviei este hrănirea
minţii cu lectură
duhovnicească. Uneori mintea e întunecată şi parcă nu se poate
ruga, dar începe să scânteieze puțin după ce citim ceva folositor sufletului.
Prin aceasta omul îşi vede starea de păcătoşenie, vede cât de departe este de
Dumnezeu şi se mobilizează. De aceea este foarte important ca să ia lectura
duhovnicească drept o hrană zilnică absolut necesară. Şi dacă nu citeşte o zi,
ar trebui să se simtă flămând (ca trupul care nu mănâncă o zi), iar dacă nu
simte aceasta, înseamnă că sufletul este bolnav; nu simte nimic, ori că se
împărtăşeşte ori nu, e la fel.
Şi
mai importantă în lucrarea trezviei este tăcerea
şi liniştirea. Aici nu ne referim doar la liniştea din afară,
care de multe ori nu depinde de noi, ci mai ales la liniştea interioară. Doar
în linişte omul începe să se vadă pe sine şi să fie atent, simte şi ura şi
iubirea, îşi dă seama dacă are pace sau nu. Atât cât depinde de el, omul
trebuie să evite gălăgia, să limiteze vorbirea fără rost şi să caute tăcerea. E
o condiţie fundamentală! Nu întâmplător Părinţii s-au dus în pustie, pentru că
numai acolo poţi să-L auzi pe Dumnezeu, de aceea este important ca şi noi să ne
creăm condiţii de linişte. Iar una şi cea mai simplă condiţie este ca să ne
culcăm devreme şi să ne sculăm devreme, pentru a avea dimineaţa cel puţin o oră
de lucrare duhovnicească. De aceea călugării se roagă noaptea, după ce au
dormit puţin, sau dimineața devreme, pentru că acest timp e cel mai potrivit
pentru linişte şi rugăciune (cf. Psalmii 1:2; 15:7; 16:3; 41:11; 62:7; 87:1;
91:2; 133:2).
Pentru
omul modern lucrarea trezviei înseamnă, în mod obligatoriu, şi o înfrânare de
la comunicare (socializare) şi informare. Este o înşelare să crezi că poţi
lucra trezvia şi rugăciunea, dacă pierzi timpul pe internet, priveşti filme sau
asculţi muzică lumească. Uneori este imposibil să nu te foloseşti de mijloacele
moderne de comunicare, dar trezvitorul va reduce folosirea lor la minimum
posibil şi nu-şi va permite să piardă timpul în a comunica cu lumea, lăsând la
o parte comunicarea cu Dumnezeu…
Ispite în lucrarea trezviei
Una
din marile ispite în viaţa duhovnicească este că oamenii se deschid unul faţă
de altul, fiecare descriind ce a trăit, ce ispite are, ce a visat… Aceasta e o
catastrofă; nu poţi înainta duhovniceşte! Este nevoie de un îndrumător
duhovnicesc, un duhovnic de care trebuie să asculţi şi care să te cunoască, dar
să se deschidă cineva în faţa oricui nu e bine. Poate, de exemplu, să
povestească ce a citit, ce l-a impresionat dintr-o carte, dar să nu treacă pe
planul personal. Cu alte cuvinte, trebuie cultivat omul lăuntric, „omul cel
tainic al inimii” (I Petru 3:4), încât fiecare să-şi cunoască taina propriei
persoane şi să înţeleagă că şi celălalt este o taină, fiind după chipul lui
Dumnezeu, care este „taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută”.
Un
om duhovnicesc niciodată nu se teme că i se va omorî trupul, dimpotrivă îi este
frică să nu i se omoare sufletul (Matei 10:28), să nu i se fure mintea, aceasta
fiind preocuparea lui de bază. Un om duhovnicesc niciodată nu se va mânia sau
întrista daca cineva îi va fura un lucru, pentru că nu se simte legat de
acesta. El mai tare se va întrista când diavolul îi va fura mintea sau când
cineva îl va ispiti cu ceva, iar el va cădea.
După
acest principiul trebuie să ne evaluăm prietenii şi duşmanii. Nu hoţii de
buzunare sunt duşmanii noştri, căci pe aceştia uneori îi trimite Însuşi
Dumnezeu, când vede că nu ştim să ne împărţim cu alţii sau suntem robiţi de
averi. Dar trebuie să fim atenţi la cei care ne fură mintea şi să ţinem
distanţă faţă de omul care ne duce în ispită. Hristos ne spune: „Dacă ochiul tău te sminteşte,
scoate-l şi aruncă-l de la tine, că mai bine este pentru tine să intri în viaţă
cu un singur ochi, decât, având amândoi ochii, să fii aruncat în gheena
focului…” (Matei 18:19), iar Ioan Gură de Aur tâlcuieşte acest text
în felul următor: ochiul sunt prietenii, rudele şi oamenii care ne smintesc, şi
este mai bine să renunţăm la ei, dacă nu se îndreaptă, decât să pierim
împreună. S-ar putea ca prietenul, fiind îndepărtat puțin, să se gândească la
modul lui de viaţă şi să se îndrepte. Noi însă trebuie să ne îngrădim de
aproapele, fără să-l judecăm, ci doar să ne rugăm pentru el.
Concluzii
Din
tot ce s-a spus mai sus, pare totul anevoios şi chiar imposibil, dar Dumnezeu
abia aşteaptă să ne ajute, să-L strigăm, să ne aruncăm în braţele Lui, să
începem lucrarea trezviei. Chiar dacă traseul acesta pare dificil, trebuie
măcar să încercăm, ca să vedem cum Dumnezeu ne întinde mâna, trecându-ne
dintr-o etapă în alta pe neobservate. E suficient să-L iubeşti, să I te dedici,
să rupi legătura cu păcatul, iar restul face El. Trebuie să spunem ca fiul
risipitor: „Sculându-mă, mă
voi duce la tatăl meu şi-i voi
spune: Tată, am greşit la
cer şi înaintea ta…” (Luca 15:18), şi tatăl văzându-ne de departe, va alerga în întâmpinarea
noastră, primindu-ne cu bucurie (Luca 15:20-24). Dumnezeu vrea să
ne primească pe fiecare, indiferent cât de departe am fugit de El, dar trebuie
mai întâi să ne venim în fire şi înțelegem că, la moment, mâncăm roșcovele
porcilor. „Scula-mă-voi şi mă voi întoarce” este momentul de trezire şi venire
în sine, momentul în care m-am săturat de mâncarea dracilor şi vreau să mă
hrănesc doar cu Dumnezeu…
Ideal
ar fi să nu ajungem în astfel de situaţii de abandon, dar dacă am ajuns, să ne
trezim şi să nu mai cădem. Să nu săvârșim a zecea şi a suta oară același păcat!
Să ne oprim ca să nu-L pierdem pe Hristos. Aceasta este cel mai important,
pentru aceasta se merită să vărsăm şi sânge, se merită să rămânem flămânzi, să
nu dormim. Căci ce este odihna? Este Însuşi Hristos! El ne spune: „Veniţi la
Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi” (Matei 11:28).
Cine este hrana noastră? Tot El, căci scris este: „Gustaţi şi vedeţi că bun
este Domnul” (Psalmul 33:8) şi „Eu sunt pâinea vieţii; cel ce vine la Mine nu
va flămânzi şi cel ce va crede în Mine nu va înseta niciodată” (Ioan 6:35).
Noi
parcă nu avem curaj, nădejde şi credinţă că Dumnezeu Își ține promisiunile.
Deci cu nădejde și cu curaj să lucrăm trezvia minţii, „să punem strajă gurii…
şi uşă de îngrădire buzelor…” (Psalmul 140:3) şi minţii. Atunci Dumnezeu îşi va
face loc în noi, pentru că El iubeşte să stea în vase curate, în oameni a căror
inimă bate doar pentru El. Trebuie să ne concentrăm, adică să adunăm în centru
(în inimă) ființa şi mintea noastră risipită. Şi dacă nu putem să facem aceasta
în permanenţă, măcar în orele de rugăciune să uităm de toată grija cea
lumească, şi să „Venim să ne
bucurăm de Domnul şi să strigăm lui Dumnezeu, Mântuitorului nostru. Să
întâmpinăm faţa Lui întru laudă şi în psalmi să-I strigăm Lui…”
(Psalmul 94:1-2). Numai aşa Dumnezeu ne va afla în ceata celor care-I strigă
dis-de-dimineață (Psalmul 5:1-4) „şi toate câte vom cere, rugându-ne cu
credinţă, vom primi” (Matei 21:22).
Ieromonah Petru Pruteanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu