Am spus că oamenii
aspiră în chip firesc spre alţi oameni mai buni ca ei şi însetează să înveţe de
la aceia să fie asemenea. Omul care vrea să înveţe se cheamă ucenic, iar cel ce
învaţă, dascăl sau învăţător. Vorbind despre raportul dintre ucenic şi
învăţător, Hristos a zis: „Ajunge ucenicului să fie ca dascălul său!"
Invăţătura transmisă personal printr-o relaţie învăţător-ucenic este forma
ideală de învăţare, deoarece imită relaţia naturală tată-fiu, relaţie care presupune
în mod obligatoriu şi absolut dragostea.
IEROMONAH SAVATIE BAŞTOVOI
Articol preluat din cartea SINDROMUL „CESĂFAC", Editura Cathisma
Am spus, de asemenea, că
atunci cînd învăţătorul lipseşte, el poate fi înlocuit de carte. Cu toţii vom
fi de acord că înălţimea cărţilor scrise de marii maeştri, fie că vorbim de
arte sau de lucrurile spirituale, poate întrece măsura unui învăţător la care
avem acces. Totuşi cărţile vorbesc într-o limbă generală, mai bine zis, în
limba exactă a ucenicilor cărora le-au fost adresate, ceea ce face uneori ca
mesajul să ne pară greu de înţeles sau să nu ne atingă. Invăţarea din cărţi
este ca o încercare de a povesti cum se acordează o vioară, fără să poţi auzi
ucenicul care o acordează. Dacă ucenicul singur nu va avea în sine simţul
armoniei ca să poată regândi şi organiza notele pe coarde, el va rămîne cu
simpla teorie a notelor, care însă nu rezonează atunci când coardele sunt
atinse de arcuş.
Să ne imaginăm că viaţa e o muzică, iar calea bine aleasă este
însoţită de armonia notelor şi orice abatere este marcată de falseuri. Muzica
lăuntrică a fiecărui om este bucuria sufletului, iar alegerile bune ne pun
întotdeauna într-o armonie cu noi înşine şi cu cei din jur. Faptele noastre
trebuie să crească din bucurie în bucurie, înmulţind darurile date nouă de
Dumnezeu. Pictorul se bucură cînd pictează, şi bucuria aceasta îi ţine loc şi
de mâncare, şi de somn. La fel e şi cu muzicantul, cu matematicianul şi
savantul, cu omul de rugăciune şi cu postitorul, pentru că orice lucrare care
se face potrivit darului şi în deplină jertfă pentru aproapele este izvor de
bucurie, iar bucuria, atunci cînd este curată, este o energie dumnezeiască.
Oamenii care fac lucruri
pe care nu le iubesc ajung să fie posaci şi lipsiţi de vlagă. Lucrurile pe care
le fac au în ele rigiditatea obligaţiei şi nu bucură ochiul. Dacă bucuria nu
este în orice lucru, lumea parcă se opreşte din mersul ei. Nu întrerupeţi cercul
bucuriei făcând lucruri de mântuială!
Trebuie să ştim însă că
şi bucuria este de multe feluri: una este bucuria învingătorului în luptă, alta
este bucuria mamei pentru copilul său; una aprinde sângele, alta înalţă inima.
Este şi bucuria răutăţii, a omului invidios care se bucură de căderea fratelui
său, după cum scrie Prorocul David: „De mă voi clătina, mulţi se vor
bucura".
Iată de ce Sfinţii
Părinţi ne îndeamnă să fim atenţi la mişcările bucuriei din inima noastră,
pentru a nu păşi pe o cale greşită mânaţi de focul sângelui!
Bucuria pe care o
resimţim de la lucrul bine făcut e o bucurie firească, naturală, care face
parte din alcătuirea umană la fel ca senzaţia de foame, de oboseală sau de
frig. Această bucurie întru totul firească e lăsată omului pentru a-i călăuzi
paşii - lucrurile bine făcute bucură şi mângâie sufletul, iar lucrurile rău
făcute ne apasă, ne întristează. Bucuria sau entuziasmul ne înflăcărează şi ne
motivează să continuăm lucrarea, chiar şi atunci când nu există nici un alt
stimulent de ordin bănesc sau de confort trupesc.
Există totuşi şi riscul
ca, mânaţi de entuziasm, să exagerăm în anumite privinţe. Orice părinte
cunoaşte situaţii în care copilul devine atît de pasionat de o îndeletnicire,
încât nu-şi mai rezervă timp pentru obligaţiile şcolare sau pentru cele de bună
convieţuire în familie şi societate. Aici intervine puterea raţiunii şi a
educaţiei.
Bucuria sau entuziasmul
nu este legea absolută care subordonează celelalte aspecte ale vieţii, ci e
doar indiciul că un lucru sau o alegere este conform cu firea şi darurile
noastre. Mai departe fiecare trebuie să-şi gestioneze timpul şi resursele
pentru a fi în armonie atât cu sine, cât şi cu ceilalţi.
Intotdeauna
vom fi puşi să alegem între priorităţi.
La Sfântul Arsenie cel
Mare, cunoscut pentru asprimea sa, a venit odată un alt sfânt cu întrebarea
dacă se cuvine ca un călugăr să aibă şi vreo altă mângâiere duhovnicească în
afară de rugăciune şi contemplaţie. Această întrebare îl frământa pe călugăr
deoarece văzuse un frate care, împotriva obiceiului de asceză severă, şi-a
plantat o grădiniţă pe care o îngrijea. Această îndeletnicire era, din punctul
de vedere al sfinţilor asceţi, o mângâiere sufletească ce n-ar fi trebuit să-şi
aibă locul în pustie. Totuşi răspunsul marelui Arsenie nu a fost unul negativ,
ci el a lăudat petrecerea celor desăvârşiţi, fără însă a interzice fratelui mai
tânăr să aibă grijă de grădina sa, deoarece oricine nu are o trăire lăuntrică
pe măsura sfinţilor, e mai bine să se îndeletnicească cu un lucru care îi aduce
mângâiere.
Lăsaţi bucuria să vă
mâne paşii, dar nu uitaţi că omul e o alcătuire complexă, cu raţiune, memorie
şi intuiţie, iar faptele fiecărui om trebuie să fie o lucrare care se
construieşte pe durata întregii vieţi, iar, dacă se poate, şi pentru alte
generaţii, ceea ce presupune deplină responsabilitate.
Si nu uitaţi: bucuria
voastră trebuie să bucure şi pe alţii, altfel ea nu este una autentică!
IEROMONAH SAVATIE BAŞTOVOI
Articol preluat din cartea SINDROMUL „CESĂFAC", Editura Cathisma
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu